Fel på "Fibernätet i Stenkumla" delas upp två huvudkategorier:

  • Fibernätet (ljus i fibern) fram TILL mediaomvandlaren ansvarar Föreningen för.
    BRS Network anlitas för ev. åtgärder.
  • Tjänster i nätet, så som Bredband, TV o telefoni ansvarar Telia för.
    Även medaiomvandlaren, Smartboxen och TV-boxar.

Vid eventuella problem skall följande felsökning utföras.

Kontrollera att lamporna Power, FX och Link till vänster på medieomvandlaren lyser/blinkar
Mediaomvandlare OK 001

Indikerar att det finns ljus i fiber och felet ligger därmed inte i nätet.
OM inte kontakta föreningens felanmälan, se nedan.

 

Lyser lampan på Smartboxen grön eller violett är det troligen ok även dit

Smartbox OK 001
Lyser den röd så prova med att bryta strömmen genom den svarta knappen på baksidan.
Vänta minst 30 sek innan den trycks in igen. Sedan behöver Smartboxen någon minut på sig för att start upp helt. Skulle lampan fortfarande lysa rött så kontakta Telia

Om du inte från dator når Internet trots att Smartboxen indikerar "grön", prova då alltid först med att ansluta datorn direkt till någon av de fyra gula utgångarna på Smartboxen med en nätverkskabel.

Fattas TV-kanaler så kontakta Telia

 

Felanmälan Stenkumla Fiber (fel på fibernätet):
email: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Tel: Endast akutärenden: Patrick Fredsvinge (Putte) Tel: 0702-795934

Felanmälan Telia (fel på boxar o tjänster):
Support: 020-20 20 70  vardagar 09-14 eller 90 200 
Uppge att ni är ansluten via "byanät", Kollektiv kombination
Har gärna Kundnummer från "VÄRDEHANDLING - Telia Bredband" tillgängligt (typ B00.......)

Telia kräver nu identifiering vid felanmälan.
Detta måste ske via BankID/Mobilt BankID eller genom en personlig kod.
Om man inte har BankID/Mobilt BankID eller att den dator som man normalt använder BankID från inte kan kopplas upp, kan det vara bra att förbyggande syfte beställa den personliga koden. Då kan man via telefon identifieras sig när man upplever problem.

Koden beställer man här:
https://casey-ext.han.telia.se/2116
Uppge det personnummer som är kopplat till abonnemanget.
Framgår att t.ex. av fakturan för bredbandstelefoni

Om ni får hjälp med att åtgärda ev. fel från Telia så är föreningen intresserad att få information om detta.
Föreningen kan därmed få en överblick över vilka fel som uppstår och hur frekvent det är.
Vetskapen om en återkommande feltyp kan utgöra grund för föreningen att att agera mot Telia.
Så meddela gärna via email: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Rev 20220621